December, 7

2014-01-16 14.43.45 - railly

ONSDAG 9. DESEMBER

Dørene åpner kl.18.30, Konsertstart kl.17.00, CC: 50,-

Gratis for Griegakademi-studenter og medlemmer av Borealis Listening Club.

50% rabatt for andre studenter og medlemmer i nyMusikk.

Lydgalleriet og BEK – Bergen senter for elektronisk kunst presenterer konsert med omkransende musikk fra komponistene Trond Lossius (NO), Joseph Anderson (US) og spesielt inviterte Julia Hanadi Al-abed (FR/SY).

Denne multi-konserten er koblet til en parallell workshop ved BEK, hvor komponister og lydkunstnere får en innføring i arbeid med omkransende lyd.  Sentralt i workshop-arbeidet står bruk av Ambisonic Toolkit for Reaper. Joseph Anderson leder utviklingen av Ambisonic Tolkit, og Trond Lossius ved BEK har portet verktøyene til et sett av plugins for lydredigeringsprogrammet Reaper.

Den første delen av konserten belyser hvordan de to utviklerne bruker disse verktøyene i eget kunstneriskt arbeider.

“Listening understood as inhabiting” (2015) av Trond Lossius – En reise gjennom mulige komponerte lydlige verdener der Lossius tar utgangspunkt i materiale fra flere tidligere lydinstallasjoner. De ulike partiene er basert på feltopptak, presentert som de er, eller videre bearbeidet og abstrahert.

“Mpingo” (2003) av Joseph Anderson. Materialet kommer fra en opptakssituasjon hvor Anderson sampler Matt Ingals som spiller bassklarinett. Verket skifter mellom elektroakustiske lydteksturer og forløp utviklet fra disse opptakene sammen med anekdotiske episoder og dialoger fra opptaksprosessen.

Så konkluderer vi med et prisbelønnet verk av den talentfulle Fransk/Syriske kunstneren Julia Hanadi Al-abed.

dZou_Bande@LaMuse-1[3]

“Bilad El Châm (2013) av Julia Hanadi Al-abed

Bilad El Cham er en personlig dokumentar, der Al-abed utifra et ønske og en trang til å kommer nærmere en forståelse av sin egen historie og kulturarv, har komponert en skildring som tar i bruk støyopptak fanget opp langs veien til Damaskus og andre steder i Syria. I februar 2011 dør hennes bestefar, en måned senere bryter krigen ut.

Materialet er fra fire reiser mellom 2002 og 2011 og er i respons til de daglige radiosendingene fra Homs og Aleppo som rapporterer om ekspolsjoner, vold og død. Dette verket er dedikert til minne om hennes oldefar Qanes Abed Al Bacha.

Selv sier hun: ´Det var han som kalte meg en brevdue, som bringer videre denne berømte tradisjonen fra korstogenes alder´.

 

Bio

Trond Lossius er lyd og installasjonskunstner som utforsker forholdene mellom lyd, sted og romlighet. Gjennom undersøkelser av flerkanalslyd presenters det soniske som et usynlig og tidsbasert skulpturelt medium i stedspesifikke situasjoner. I gruppen LMW, der han samarbeider med Jon Arne Mogstad og Jeremy Welsh, har de laget en rekke tverkunstneriske prosjekter med bruk av maleri, video, tekst og lyd. Lossius har også bidratt til flere produksjoner med Verdensteateret.

Joseph Anderson er interessert i utvikling av en rom-musikalsk praksis av lydlig komposisjon og fremføring, rettet mot akusmatisk musikk skapt ved hjelp av egenutviklede verktøy og algoritmer for signalbehandling. Han har tidligere vært en del av Birmingham ElectroAcoustic Sound Theatre (BEAST), og sammen med Matt Ingalls etablerte han senere San Francisco Tape Music Collective (SFTMC). Han er nå forsker ved DXARTS Center for Digital Arts and Experimental Media ved University of Washington i Seattle.

Julia Hanadi Al-abed er sanger, komponist og akusmatisk lyd-entusiast.  Siden ungdommen har hun tatt i bruk sang og stemme til å bearbeide sine lyd-baserte inntrykk og utvikle sin egen kunstneriske sensibilitet.  Hennes arbeid er knyttet til SCRIME (Studio de Recherche en Informatique et Musiques Expérimentales), hun er medlem av Ensemble Un og er utgitt på platemerkene les Pottage’s Nature label, Tsuku Boshi, og Absence of Wax.