June, 16

PLACE: KORSKIRKEN & USF VERFTET
VERNISSAGE: June 17th at 1900 at Korskirken, 2000 at Verftet
PERIOD: June 17th-July 17th
OPENING HOURS:
Korskirken: Every day 11-15
Verftet: Tue – Fri: 14-18, Sat – Sun: 12-18

Alvin Lucier oppunder taket i Korskirken og to nye arbeider på USF Verftet.

Alvin Lucier, Stefan Rummel og Pierre Berthet utgjør sommerens utstilling fra Lydgalleriet. Denne gangen handler det om vibrasjoner, strenger, uthalte høyttalere og høythengende lydobjekter. For tredje gang kommer den anerkjente kuratoren Carsten Seiffarth til Bergen for å lage en utstilling i Lydgalleriet. Ti meter opp i luften, oppunder taket i Korskirken henger Alvin Luciers klassiker “Music on a long thin wire” (1977). Installasjonen ble første gang stilt ut i Albuquerque og har siden vært stilt ut en rekke ganger, men aldri før i Skandinavia.

Arbeidet er en meditasjon over overtonene i en wire som strekker seg over hele kirkens lengde, nord til syd. Rommet fylles av en svak drone som bygger seg opp i kjempestrengen under kirketaket.

Komponisten Alvin Lucier (f. 1931) står bak et av moderne musikks mest ikoniske stykker, “Sitting in av Room”. Etter Cages 4:33 er dette sannsynligvis det mest refererte arbeidet lydkunsten. Han arbeider like mye med fenomener som med musikk, hvor rommet, romklangen og materialiteten i lydskapingen er bærende elementer. Hans arbeider bringer oss nærmere lydens essens, materialets egenskaper, hvor fysiske lover er like gjeldende forståelsesparametre som musikalske rammeverk. Ved å la naturfenomener spille seg ut i sine installasjoner og komposisjoner, lar han tolkningsfeltet stå helt åpent.

I Borggården på USF Verftet henger utstillingens andre installasjon, Pierre Berthets “Extended speakers”. Installasjonen tar ibruk et velkjent lydfenomen som alle sikkert har forsøkt når de var barn, nemlig å lage telefoner av to hermetikkbokser og litt tråd. Berthet har strippet vanlige høyttalere, tatt av membranen, slik at selve magneten bak eksponeres. Til magneten fester han ståltråder som igjen festes til et tomt malingsspann, slik at lyden kommer ut av malingsspannet, på samme måte som den nevnte trådtelefonen.
Pierre Berthet (f. 1958) er utdannet perkusjonist og var i lengre tid ansatt som klokkeringer, hvor han utviklet en spesiell sans for omgivelsenes og rommets klang. Han har samarbeidet mye med Pierre Bastien, som han har mange likhetstrekk med. Begge har sansen for DIY mekanikk og fysiske fenomener, merkelige instrumenter og performance. I de senere årene er kanskje Berthet mest kjent for sine på samme tid spektakulære og sensitive konserter med viltsugende støvsugere.

Stefan Rummels nye arbeid “Articulated Chambers” vises inne i gallerirommet i hjørnet på Verftet. Han bruker også strenger i sitt arbeid, men her er det snakk om strenger som ikke lager lyd, nærmere bestemt silikonstrenger. Som en blanding av  camelonens tunge og edderkoppens nett er silikonstrengene festet til forskjellige vibrerende elementer i gallerirommet, blant annet en stor basshøyttaler. Installasjonen er en videreutvikling av en installasjon i Maastricht i mai, hvor to store bokser var plassert på en brygge ved elven Maas, som renner gjennom byen. Boksene var store nok til å gå inni og mens den ene var plassert på bryggen, lå den andre å fløt på vannet. I Bergen er begge boksene bygget inn i Lydgalleriet. Den flytene boksen er i “tørrdokk” og står på store fjærer. Vannets membran er overført til en annen elastikk med nye egenskaper, som bringer tankene hen på lekeapparater og tegneserier. Lydene som høres er opptak fra Bergen som kunstneren selv har tatt opp mens han har vært her.
Stefan Rummel (f. 1965) er utdannet fra Kunstakademiet i Nürnberg. Hans arbeider er ofte i det offentlige rom, hvor han går inn i en eksisterende situasjon og forandrer den ved å legge til fremmede elementer, vanligvis lange silikonstrenger.

Utstillingen åpner fredag 17. juni kl 19 og står frem til 17. juli.