+

Sign up to receive our newsletter

information is used solely For mailing list

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

22

.

05

.

09

05

.

07

.

09

Maia Urstad, Hilde Hauan Johnsen, Thorolf Thuestad & Alwynne Pritchard, Steinar Sekkingstad, Petri Henriksson, Jørgen Larsson

Etter ett og et halvt års drift i faste lokaler, åpner vi én etasje til og rydder plass til en gruppeutstilling med noen av Lydgalleriets grunnleggere og deres gjester.

Når man arbeider med lydlige uttrykk i rom, er rommet i spesiell grad en del av uttrykket. Rommet blir arbeidets instrument, kunstens første resonansbunn. Publikum møter arbeidet gjennom rommet – i rommets filter. Museer og større gallerier er bygget for stillhet, hvor hver minste lyd blir forsterket og liggende lenge i rommene og virker som en pinlig avstraffelse på den som våget å lage den. Dette er den autoritære akustikk som avkrever stillhet i sine rom, som om den sier: “I møte med Kunsten er Stillhet den eneste mulige respons”. Selv om mange gallerier og museer idag har bearbeidet akustikken til å bli mindre støyende, henger denne lydlige serviliteten igjen i publikums oppførsel – en sakral respekt som manifesterer seg som stillhet og hvisken. I dette opplevelsesfeltet blir lydbaserte kunstformer en rebell, uansett om det er intendert eller ikke. Lydarbeidene kan fort fremstå som den uoppdragne bråkungen i kirken, som hysjes på og bæres ut av flaue foreldre.

Lydkunsten har vært et levende felt i mange tiår og like lenge vært kunstfeltets “freak”. Nesten usalgbar, men likevel svært kostbar, romspesifikk og romkrevende, men samtidig skjør, og for det meste umulig å “ha i stua”. Lydkunsten er klassisk avantgarde, men fremdeles freaky. I 2005 startet Lydgalleriets program for å arbeide spesifikt med denne freaken. I desember 2007 fikk vi endelig egne lokaler. Etter ett og et halvt års drift i Østre Skostredet, åpner vi enda en etasje og rydder plass til en gruppeutstilling med noen av Lydgalleriets grunnleggere og deres gjester.

Maia Urstad og Hilde Hauan Johnsen viser for første gang en galleriversjon av deres serie installasjoner med lyd og fiberoptikk, “01001-101”. Thorolf Thuestad og Alwynne Pritchard viser en helt ny høyttalerinstallasjon i fuglerommet, “A Cognitive Theory of Metaphor” og Steinar Sekkingstad stiller ut tape-arbeider av Mágnus Pálsson i intimrommet. Bjørnar Habbestad stiller ut Petri Henriksson i andre etasje og på loftet er det et nytt arbeid av Jørgen Larsson, “The Screaming Room”.

ZUPER KLASSIK FREAKY AVANTGARDE! gir et inntrykk av lydkunst og lydbaserte arbeider i Norge idag, men er ingen kuratert gjennomgang eller et snedig utvalg for å vise en bredde eller et tverrsnitt. Det er rett og slett en visning av vår praksis, fra Urstad/Hauan Johnsons finslepne poesi til Larssons glassknusende skrik.-

After 1 1/2 year in the same building, we are expanding to use one more floor, the 1st, with a group exhibition of some of the founding artists and their guests.

With:

Bjørnar Habbestad

Petri Henriksson

Steinar Sekkingstad

Magnús Pálsson

Maia Urstad

Hilde Hauan Johnsen

Alwynne Pritchard

Thorolf Thuestad

Jørgen Larsson