+

Sign up to receive our newsletter

information is used solely For mailing list

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

10

.

05

.

24

07

.

07

.

24

Siri Austeen

Under produksjon av en større lydinstallasjon skjedde det en dramatisk hendelse i familien til Siri Austeen, en hendelse som endret alt. Refleksjonene rundt hendelsen fremkalte et perspektivskifte hos Austeen – som har påvirket opplevelsen av lydinstallasjon som form, til et åsted hvor ting kan skje eller har skjedd. I Det som beveges flytter seg tar Austeen opp temaer som omhandler våre måter å lytte på, og hvordan de lyttende bærer mening i det de lytter til. De øyeblikkene der tingene ikke lyder sitt navn og ens eget ståsted som lytter forrykkes, og punktet man lytter ifra strekker seg mot omgivelsene på nye måter.

På Lydgalleriet vil Det som beveges flyttes seg inneholde tre prosjekter; en lydinstallsjon, en performance og en kassettutsgivelse. Lørdag 1. juni holdes en performance med tittelen Ikke hjemløs, men uten fast bopel, der Austeen trakterer installasjonens bassinstrument og saxopet. Denne dagen lanseres også Austeens ferske kassettutgivelse Tides and Wanderings, der det soniske og tekstlige materialet er remikset med feltopptak, samt vokale og instrumentale elementer. Utgivelsen, som kommer med unik håndlaget emballasje og trykksak i et opplag på 30, utgis på Breton Cassette ogblir lanser t i fysisk format på Lydgalleriet 1. juni og digitalt på Bandcamp 30. juni.

Utstillingen på Lydgalleriet inneholder også et innrammet stykke håndlaget papir av bjørk. Papiret stammer fra det 103 år gamle tuntreet som ble felt på Falstadsenteret i Nord-Trønderlag høsten 2023. Stedets historikk som Norges største konsentrasjonsleir i krigsårene 1941-45, har gitt bjørka status som et taust tidsvitne. Falstadsenteret er i dag et nasjonalt opplærings- og dokumentasjonssenter for krigens fangehistorie, humanitær folkerett og menneskerettigheter. Dette verket inngår i det langsiktige prosjektet "Ears of the Field", som siden 2011 har utforsket spørsmål knyttet til tema vitnet, og hva vil det si å bære vitne. Verket undersøker sansenes gjensidige påvirkning gjennom en lavmælt behandling av et lokalt historisk materiale i en samtid preget av krig og konflikt.  

Siri Austeen er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim (1981–85). I sin praksis er hun opptatt av hvordan ulike lyttestrategier påvirker vår forståelse av virkeligheten og oss selv. Austeens praksis er ofte basert på feltopptak satt i spill av utradisjonelle høyttalere og performative intervensjoner. Arbeidet kommer til uttrykk som stedsspesifikke lydinstallasjoner, musikalske performancer og deltakerbaserte prosjekter. Austeen har siden tidlig på 80-tallet vært engasjert i ulike musikalske prosjekt som del av sin kunstneriske praksis. I hennes seneste performanser gjør hun bruk av feltopptak, egne tekster, stemmebruk og selvkonstruerte instrumenter. 

Det som beveges flytter seg er støttet av Billedkunstnernes Hjelpefond og Billedkunstnernes Vederlagsfond. Takk til Halden Bookworks med Johan Solberg for kyndig assistanse i tilvirkning av papir, og til laboratoriet RISE PFI Trondheim for produksjon av cellulose fra bjørk,  Ingeborg Hjort og Falstadsenteret for et pågående samarbeid og dialog rundt tema kunst og minnekultur og Torun Borge (1960 – 2014) for tittelen “Ikke hjemløs, men uten fast bopel” som er hentet fra diktsamlingen “En uendelig holdbarhet”.

Foto: Øystein Thorvaldsen. Kuratert av Julie Lillelien Porter.

During the production of a large sound installation, a dramatic event occurred in Siri Austeen's family, an event that changed everything. Reflections on the event provoked a shift in perspective for Austeen – influencing the experience of the sound installation as a form, to a site where things can happen or have happened. In Det som beveges flytter seg ("What is moved moves"), Austeen addresses themes concerning our ways of listening and how listeners carry meaning in what they listen to. Moments where things do not sound their name and one's own listening position is disrupted, and the point from which one listens extends towards the surroundings in new ways. 

At Lydgalleriet, Det som beveges flytter seg will contain three projects; a sound installation, a performance and a cassette release. On Saturday June 1st, a performance titled Ikke hjemløs, men uten fast bopel ("Not homeless, but without fixed abode") will be held, where Austeen will play the installation's bass instrument and saxopet. On this day, Austeen's fresh cassette release Tides and Wanderings will also be launched, where the sonic and textual material is remixed with field recordings, as well as vocal and instrumental elements. The release, which comes with unique handmade packaging and printed material in an edition of 30, is published on Breton Cassette and will be launched in physical format at Lydgalleriet on June 1st and digitally on Bandcamp on June 30th. 

The exhibition at Lydgalleriet also includes a framed piece of handmade birch paper. The paper originates from the 103 year old courtyard tree that was felled at the Falstad Center in Nord-Trøndelag in the autumn of 2023. The site's history as Norway's largest concentration camp during the war years 1941-45 has given the birch the status of a silent witness. Today, the Falstad Center is a national training and documentation center for the history of war captivity, humanitarian law, and human rights. "Ears of the Field" is a long-term project that since 2011 has explored questions related to the theme of witnessing, and what it means to bear witness. The work examines the mutual influence of the senses through a subdued treatment of local historical material in a present time characterised by war and conflict. 

Siri Austeen graduated from the Academy of Fine Arts in Trondheim in 1985. In her practice, she is concerned with how different listening strategies affect our understanding of reality and ourselves. Austeen's practice is often based on field recordings played through unconventional speakers and performative interventions. The work is expressed through site-specific sound installations, musical performances, and participant-based projects. Since the early 1980s, Austeen has been involved in various musical projects as part of her artistic practice. In her recent performances, she uses field recordings, her own texts, vocal techniques, and self-constructed instruments. 

Det som beveges flytter seg is supported by the Visual Artist's Aid Fund and the Visual Artist's Remuneration Fund. Thanks to Halden Bookworks with Johan Solberg for expert assistance in the production of paper, and to the laboratory RISE PFI Trondheim for the production of birch cellulose, Ingeborg Hjort and the Falstad Center for ongoing collaboration and dialogue on the theme of art and memory culture, and to Torun Borge (1960 – 2014) for the title "Ikke hjemløs, men uten fast bopel" taken from the poetry collection "En uendelig holdbarhet".

Photo: Øystein Thorvaldsen. Curated by Julie LIllelien Porter.