Opprinnelig publisert i 2006, har boken Background Noise etablert seg raskt som en essensiell tekst om temaet lydkunst, og siden den gang har det blitt en viktig referanse i det nye feltet lydstudier.
Denne andre utvidede utgaven inneholder et nytt kapittel av forfatteren om de ikke-menneskelige og subnaturlige tendensene i lydkunst, samt et nytt forord. I sentrum utgjør boken en iboende sammenheng mellom lyd og dens plassering, og galvaniserer akustikk, lydfenomener og miljøet med spenningene som ligger i det LaBelle identifiserer som lydens relasjonsdynamikk.
For ham er dette innebygd i lydens tendens til å være offentlig uttrykt i sin evne til å reise avstander, fremme mangfoldige kulturelle uttrykk og definere rom samtidig som den er radikalt fleksibel. Kryssende materialanalyse med teoretiske rammer som spenner over kunst- og arkitekturteori, performancestudier og medieteori, Background Noise argumenterer for at lyd- og lydkunst er sentrale i forståelsen av samtidskultur.
