Utstilling
Installasjon
Konsert
Kunstnerpublikasjon
May 11, 2019
June 2, 2019

Interferens

av
Foto: Paal Rasmussen/ Lydgalleriet

Gunhild Mathea Olaussens lydinstallasjon Interferens er basert på forstyrrelser og slag i vårt menneskelige sanseapparat, som fenomen, metode og kunstnerisk tema.

Interference

I

The action of interfering, or the process of being interfered with

II

The combination of two or more electromagnetic waveforms to form a resultant wave in which the displacement is either reinforced or cancelled.

A meeting, a change of paths.

A polyphony of voices, creating a New.

New patterns, new coexistences, new forms.

Something obvious, something fragile.

Something barely noticeable.

I am interested in this micro perspective, this is where offset happens.

This is where we ought to listen.

An assemblage of soft forces, barely visible dissonances.

A resonance of coexistence.

A growth.

Interferens oppstår der to eller flere bølger oppstår på samme sted og danner et nytt bølgemønster. Interferens mellom to lydbølger med nesten samme frekvens, som genererer en tredje tone i lyttingen vår, dette fenomenet kalles sveving. Interferens refererer også til en forstyrrende handling, som forstyrrer, forstyrrer - et møte med flere komponenter, en forskyvning, en polyfoni av stemmer som samlet skaper en ny sameksistens.

Interferens søker å implementere interferens i grensen mellom materialitet og sensasjon, og åpne et refleksjonsrom der en forskjøvet opplevelse av fysisk autonomi kan oppstå. Verket er komponert i polyrytmikk over et utvidet vokalområde på atten interfererende glassplater, gips- og fargepigmenter, kvinnelig vokal, perkusjon og partitur trykt i brevtrykk.

Interferens er kuratert av Julie Lillelien Porter og støttet av Norsk kulturråd/FFLB, NOTAM og Regionale prosjektmidler (KIN).