Gunhild Mathea Olaussens lydinstallasjon Interferens er basert på forstyrrelser og slag i vårt menneskelige sanseapparat, som fenomen, metode og kunstnerisk tema.
Interference
I
The action of interfering, or the process of being interfered with
II
The combination of two or more electromagnetic waveforms to form a resultant wave in which the displacement is either reinforced or cancelled.
A meeting, a change of paths.
A polyphony of voices, creating a New.
New patterns, new coexistences, new forms.
Something obvious, something fragile.
Something barely noticeable.
I am interested in this micro perspective, this is where offset happens.
This is where we ought to listen.
An assemblage of soft forces, barely visible dissonances.
A resonance of coexistence.
A growth.
Interferens oppstår der to eller flere bølger oppstår på samme sted og danner et nytt bølgemønster. Interferens mellom to lydbølger med nesten samme frekvens, som genererer en tredje tone i lyttingen vår, dette fenomenet kalles sveving. Interferens refererer også til en forstyrrende handling, som forstyrrer, forstyrrer - et møte med flere komponenter, en forskyvning, en polyfoni av stemmer som samlet skaper en ny sameksistens.
Interferens søker å implementere interferens i grensen mellom materialitet og sensasjon, og åpne et refleksjonsrom der en forskjøvet opplevelse av fysisk autonomi kan oppstå. Verket er komponert i polyrytmikk over et utvidet vokalområde på atten interfererende glassplater, gips- og fargepigmenter, kvinnelig vokal, perkusjon og partitur trykt i brevtrykk.
Interferens er kuratert av Julie Lillelien Porter og støttet av Norsk kulturråd/FFLB, NOTAM og Regionale prosjektmidler (KIN).