Wonders Beyond Yonder tolker naturen på nytt gjennom menneskelige følelser som ambisjon og frykt, sammenflettet med elementer av okkultisme og mytologi som rituell magi og mytisk symbolikk.
Langgårds arbeid kretser rundt temaer der overskridelser og endret virkelighet er avgjørende. Naturen er utgangspunktet for flere av verkene i Wonders Beyond Yonder, ofte forvrengt, eller som uttrykk for menneskelige trekk som ambisjon eller frykt. Elementer av okkultisme og mytologi er fremtredende, som reversering, rituell magi og mytisk symbolikk. Lydeffekter er basert på innspilling av naturlige lyder, stemmer og akustiske instrumenter mens filmene er skutt på 8- og 16 mm film.
I 'Dyret', publikum møter en rytmisk sammensetning av svart pels, et uforståelig og foranderlig dyr i sirkel. Alene og nesten helt mørk, men omgitt av lyd, endres betrakterens oppfatningsevne. Bevisstheten om et avgrenset klaustrofobisk kabinett erstattes med opplevelsen av et uendelig svart rom. I lydstykket 'The Orchard' flettes forskjellige mytologier sammen, som myten om Isis og Osiris, norrøn Quad 'Volus og Hyndluljod', og ikke minst elementer av sjamanisme, en reise gjennom tid og rom akkompagnert av en tusen år gammel dame.
Wonders Beyond Yonder trekker linjer til symbolikken og til 50-tallets filmkjenner Kenneth Anger, med sine barokke, estetiske tabuer der skjønnhet nærmer seg det groteske. Nytelse er i ubehag, og noe rart og farlig er kjent. Slik som Mircea Eliade beskriver begrepet det hellige; Ettersom manifestasjonen av noe helt annet og motsatt plutselig avslørt midt i det profane, viser utstillingen det eksperimentelle glimtet av det annensidige, når noe glir og virkelighetsbildet forskyves.
Wonders Beyond Yonder ble støttet av Norsk kulturråd og Notam og produsert av Lydgalleriet.
