Nedenfor finnes alle arkiverte begivenheter som har funnet sted på Lydgalleriet.
Med søkefunksjonen kan du finne disse, ut fra kunstnernavn og nøkkelord.
Machine Membranes startet med en felles interesse for science fiction og det dystopiske og samtidig forlokkende i den teknologiske utviklingen. Det utforsker hvordan maskiner mer og mer omgir oss og blir en del av oss, hvordan vi spores gjennom sensorer og algoritmer i vår stadig mer medierte måte å oppleve og være i verden på. Machine Membranes presenterer noen aspekter i utviklingen av membranene mellom menneskekroppen og maskinen - fra den første skrivemaskinen som ble kalt en «skrive cembalo» til våre dagers maskiner som skanner menneskekroppens reaksjoner og slik øker dens potensial for overvåking. En performance som er laget i og for Lydgalleriets lokaler i Bergen.
SAMUEL BRZESKI: flermedial, flertonal, flerkanals-installasjon og lansering av publikasjonsserien Vibrational Semantics. Kuratert av Julie Lillelien Porter. Del av Kreativt Europa: Oscillations– Excercises in Resilience.
JENNY BERGER MYHRE: Jenny Berger Myhres musikk kretser rundt personlig dokumentasjon og arkivering, intimitet, hukommelse, virkelighet og re-kontekstualisering. Hun jobber med lyd, video og foto og store deler av hennes praksis er fokusert på samarbeid. Lydverket hennes Chidoribashi er komponert med innhold fra feltopptak fra Osaka (2017) og Mexico City (2018) og med fiolin fremført og arrangert av Cisser Mæhl. Chidoribashi er kuratert av Julie Lillelien Porter i relasjon til utstillingene Re-Monument av Nina Sanadze og Smashing Monuments av Sebastián Díaz Morales.
SNORRE MAGNAR SOLBERG: Digital Signal/ Club No-No presenterer The Ambient Garden - Dyplytteklubb for ambient musikk. Kuratert av Said Warya.
MERETE RØSTAD: Kan en skog være et deltakende monument? Dancing Forest er en sonisk opplevelse, satt sammen av et lydverk som fungerer som et partitur. Hvordan legemliggjør vi skogen, og hvordan legemliggjør skogen oss? Denne øvelsen lar oss utforske lytting ved å aktivere vårt eget kroppslige lydarkiv. Kroppslige lydarkiv er sammendraget av alle våre møter med lyd gjennom hele livet. La oss forestille oss at våre legemliggjorte lydarkiver (er lydsporene til våre liv) og at de skaper en fortelling om alle våre opplevelser. Kuratert av Julie Lillelien Porter som del av PARABOL, et samarbeid med Kunsthall 3.14.
GRUPPEUTSTILLING: Territories er et flerårig tverrkunstnerisk samarbeid organisert av nyMusikks Komponistgruppe. Utstillingen på Lydgalleriet presenterer syv samarbeid som søker å se territorium som kunnskap, aktivitet og erfaring, i stedet for som et kontrollert geografisk landområde. Komponistene Tine Surel Lange, Mathieu Lacroix, Martin Taxt, Else Olsen Storesund, Solveig Sørheim, Mike McCormick, Kristian Skårbrevik og Ulf A. S. Holbrook samarbeidet med billedkunstnerne Emma Gunnarsson, Oscar Debs, Eirik Blekesaune, komponist Solveig Sørheim og arkitekt Cecilie Andersson, professor i geofysikk Karen Mair, koreograf Katiana Pena, skuespiller Lola Katzenberger, danser Tonje Aas Molnes og filmskaper Mateo R. Christensen – og dukketeaterkunstner Kira Hall. Kuratert av Ulf A. S. Holbrook. Støttet av Norsk Kulturråd, Bergen Kommune og nyMusikk Bergen.
A-PROJECT: Vassoura de Bruxa er et mentalt projiseringskammer som hyller kakaobønnen og dens øko-spirituelle røtter i sør-amerikansk kultur. Publikum inviteres til å oppleve bønnen fra Bahia gjennom et daglig rituale i Lydgalleriet. I 1989 tok soppsykdommen “Vassoura de Bruxa” (Moniliophthora perniciosa) livet av nesten alle kakaotrærne i staten Bahia i Brasil. Resultatet var økonomisk ruin for kakaoindustrien og lokalsamfunnene i Bahia. Det gikk rykter om at noen hadde påført sykdommen med vilje som en form for økoterrorisme, av aktivister som ville straffe den lokale industrien for sin utnyttelse av fattige afro-brasilianske arbeidere. Andre mente det var åndene fra den innfødte Tupinambá-stammen som hadde kommet tilbake for å hevne massakren i 1510, da portugisiske kolonister slaktet hundrevis av tupinambáer i skogene og på strendene mellom Olivença and Ilhéus. Ved hjelp av noen få av de overlevende kakaobuskene klarte det vitenskapelige senteret CEPLAC å utvikle en ny plante som var resistent mot sykdommen. En bieffekt var at kakaobønnene inneholdt tre ganger så mye teobromin som ellers forekommer naturlig i tilsvarende arter. Teobromin har bevissthetsendrende egenskaper gjennom å stimulere signalstoffer som dopamin, serotonin og oxytocin til hjernen. Hippiene i Bahia hevder at denne kakaobønnen forsterker hørselen, og gjør at vi kan høre lyder i naturen som vi ellers ikke er mottakelige for. De bruker den som et auditivt hallusinogen når de sover ute i skogen og på strendene.
VERDENSTEATRET: Enter ghost, exit ghost, re-enter ghost er resultatet av en kollektiv prosess der materialer og bevegelser, lyder og scenografier fra tidligere verk har tatt en ny form – en spøkelsesaktig tilstedeværelse, forsøkt fanget på analog film og ved bruk av eksperimentelle kullmikrofoner. Kuratert av Julie Lillelien Porter.
NATALIIA KOROTKOVA: Nature embodies many intertwining sounds, free in their form, passing from one sound to another, touching and reflecting the environment through itself. It seems to move outside the everyday life in which it exists, and we seem to slide inside this sound.
Yuko Mohris installasjon I/O vil gå inn i Lydgalleriets program for 2022 med fokus på de mange ulike forholdene mellom menneske og maskin.
The Nomadic Listener er et utvidet bok- og lydkunstprosjekt som utforsker migrasjon, urban opplevelse og sonisk fremmedgjøring.
Poem of Ecstasy leder inn i et rituale av sirkulær prosesjon, mot en fysisk overføring av traumer og vibrasjoner som resonnerer mellom kropp og arkitektur i en katarsisk seremoni.
Yara Mekawei har en forskningsbasert kunstnerisk praksis som knytter sammen ideologi fra en mytisk fortiden til den utviklede teknologien i nåtiden. Mekaweis arbeid viser ofte immaterielle aspekter av hennes kulturelle identitet i et østafrikansk samfunn.
The Metal er en selvforsterkende dronemaskin som lever av seg selv, forvandler vibrasjoner til elektrisitet til magnetisme og tilbake til vibrasjon igjen, og lager lyd underveis – en lyd som allerede var der, i strengene, i form av bittesmå vibrasjoner.
Hva er lyd? Hva er dette fenomenet vi hverken kan se eller ta på, og hvordan kan vi komme nærmere det? Den belgiske lydkunstneren Els Viaene undersøker lyd ved kilden; i det øyeblikket den formes.
'Accumulations' er en kveld med lyd og lydtolkninger som befinner seg mellom konsert, installasjon og performance. Med lydverk av Bergrún Snæbjörnsdóttir og Eva Pfitzenmaier, fremført av Owen Weaver (slagverk) og Eva Pfitzenmaier (vokal).
Fra tirsdag 16. til fredag 19. november 2021 er vokalist og komponist Alwynne Pritchard og den polske strykekvartetten NEOQUARTET gjestemusikere på Lydgalleriet. De åpner opp galleriet mellom 14.00 og 18.00 hver av dagene, og PARLOUR er en invitasjon til å besøke oss, ta en kaffe, spise kokosmakroner, se i våre bøker, prate og høre på musikken som blir laget i rommet.
An Echo Looped er et opptak av et ekko som varer i atten sekunder.
Utstillingen The Wind Cannot Hear Me er Craig Wells' phd presentasjon, en 18-kanals installasjon produsert i samarbeid med Lydgalleriet og Griegakademiet/KMD.
Platelansering og lyttesesjon av Coda Press i samarbeid med Lydgalleriet.
Gjennom kursets to dager lærer du å bygge høyttalere til bruk i kunstnerisk praksis. Kurset tar utgangspunkt i deltakernes behov og interesser.
Som en del av Soundscape Røst 2010 - 2020 på Lydgalleriet og The Ocean på Bergen Kunsthall, vil Elin Már Øyen Vister sende en spesialutgave av «Radio Hopes and Dreams» hyper lokalt, streamet online og på FM.
Lydgalleriet er stolte over å presentere Elin Már Øyen Visters utstilling Soundscape Røst 2010-2020, som viser et utvalg arbeider fra prosjektet siden oppstarten for 10 år siden.
Little Queer Lullaby – lydverk komponert for Parabol-prosjektet i forbindelse med utstillingen Irresistible Earth.
For one – for many – for all er en hybrid mellom figurteater og utstilling som handler om vår iboende hang til å inngå forhold med ting gjennom å menneskeliggjøre dem.
Portrait of a Woman at the Piano fortsetter Rollands utforskning av forbindelser mellom musikk og kunst, der musikkinstrumentet ofte brukes som materiale og motiv for tolkning.
Duet /Songs er opptak av ord som etterligner lyder basert på maskingenererte transkripsjoner av insektkommunikasjon.
Between the translucent and the blue er en lydinstallasjon som fokuserer på en auditiv nærhet mellom subjektet og det romlige. Lydverket tar sitt råmateriale fra minimale kilder; ulinjære fortellinger og kroppsbevegelser i urbane infrastrukturer etter en nedstengning.
Kobie Nel observerte og spilte inn sangfuglens vokal som utspant seg i løpet av utstillingen Apple Puma, fascinert av deres instinktive, territoriale og seksuelle vokalsignalisering til hverandre i løpet av sesongen.
For this exhibition it is crucial to bring your own headphones and telephone for listening to many of the works. Due to current Covid restrictions, Lydgalleriet will only allow a maximum of five people into the gallery at the time. We also kindly ask you to use your face mask and keep a distance!
Boken Lydgalleriet Retrospective 2005 - 2020 eksisterer i digital form med gratis tilgang og nedlastbarhet fra http://retrospective.lydgalleriet.no/.
Bli med på en live-strømmet aften med opplesninger, lyttesesjoner og performance mens vi dykker ned i ulike perspektiver på stillhet og feiling.
Emilie Wright er en Bergen basert kunstner fra Melbourne, Australia som jobber i grenselandene mellom språk, tekst, lyd og lytting.
False Spring er en ny 6 kanals lyd- og lysinstallasjon og serie fotografiske skulpturer av Thora Dolven Balke. Verkets narrative kjerne er en daglig, nøktern katalogisering av været fra begynnelsen av januar ut februar 2020, formidlet av en fortellerstemme mot et bakteppe av skiftende lydlandskap som omgir hovedkarakteren.
«A level or point at which something would happen, would cease to happen, would take effect or become true»
Ecstatic Material kombinerer lyd og materie fra musiker Beatrice Dillon og kunstner Keith Harrison, med en felles utviklet installasjon som mobiliserer euforiske og alkymiske aspekter av hverdagen i en blandet sensorisk serie med elastisitet, interferens og reaksjon.
Lydverket a financial story er satt sammen av feltopptak og matematiske funksjoner; et verk konstruert gjennom å utnytte Kunsthall 3.14s symbolikk som tidligere bank og det stedsspesifikke aspektet av støyavtrykk.
SKRIVESPILLET har flere tematiske tråder, men forholdet til språk og ulikheter i vår måte å oppfatte kryssende samtaler i hverdagen står sentralt. Installasjonen består av filmsekvenser tatt opp under forfatterstudentenes lunsj på SKA – Skrivekunstakademiet i Hordaland.
Hvordan presenterer vi lyd i visningsrom?
Åtte forskere fra astrofysikk, filosofi, hjerneforskning, informatikk, evolusjonsbiologi, antropologi og dans er blitt intervjuet med utgangspunkt i et utvalg av sine akademiske artikler. Uttalelsene er deretter fjernet fra deres opprinnelige kontekst og i stedet er en algoritme ansvarlig for å genere mening ut fra tema.
PARABOL presenterer et fragment av Long Distance Improvisation in Real Time av Ximena Alarcón, en innspilt improvisasjon blant ni colombianske og latinamerikanske innvandrerkvinner bosatt i Oslo, Barcelona og London den 7. mai 2019.
I Anthems prosjektet har Amber Ablett lært nasjonalsangene til de landene folk har spurt henne om hun kommer fra. I oppkjøringen til utstillingen var Ablett vertskap for en serie diskusjonsverksteder, og åpnet samtalen rundt hvordan vi ser oss selv og hvordan vi blir sett.
Blue Rinse Gentle Hearts resonnerer ikke bare i hjertet men ørets hulrom og utvikler seg til en kveld med eventyrlysten lytting. Syntetiserte, konkrete og talte lyder vil gjennom kvelden skape intime møter av våre uendelig bevarte fortider.
Lydverket Shotgun Architecture spiller på begreper om subjektiv målbarhet, oversettelser mellom lyd og bilde og stiller spørsmål om offentlighet i offentlige rom. Lyden av et pistolskudd er tatt opp på ulike semi-offentlige åpne plasser i Zuidas, et forretningsdistrikt i Amsterdam. Stedenes akustiske og romlige signaturene ble brukt på to måter; å lage en komposisjon som utforsker resonans fra gjentagelser og feedback fra skuddene, et resultat lydende som en dramatisk realisme til en abstrakt komposisjon ikke ulik den elektroniske musikken på 1950-tallet.
En komponist, desillusjonert av begrensningene i menneskets sanseapparat og forestillingsevne, bestemmer seg for å dra tilbake til naturen der han vokste opp. Han reiser til elvene og viddene i Nord-Norge, i håp om å finne nye kilder til musikk utenfor seg selv.
Plommehagepartitur er en samling av skjematiske tegninger og et lydverk inspirert av disse. Stilt ut gjennom den parabolske høyttaleren på Kunsthall 3.14.
Som en ode til Bergens kontinuerlige sollysstråler, presenterer vi Blue Rinse Summer Sonic Edition!
Gunhild Mathea Olaussens installasjon «Interferens» tar utgangspunkt i interferens og svevninger i vårt menneskelige sanseapparat, som fenomen, metode og kunstnerisk tematikk.
Lydkomponenten i Combined national anthems omfatter nasjonalsangene fra Kypros, Danmark, Tyskland, Irland, Italia, Latvia, Litauen, Moldova, Polen, Portugal, Romania, Serbia, Storbritannia og USA, land som alle har eiketreet som sitt nasjonaltre.
Nesten usalgbar, likevel svært kostbar, romspesifikk og romkrevende: lydkunsten er fremdeles klassisk avantgarde, velkommen til en revisjon, en nyopdagelse eller bare nok en gruppeutstilling som motstår sitt eget format. Lydgalleriet ønsker velkommen til Freaky Avant Garde, med Carsten Aniksdal, Anne Marthe Dyvi, Eirik Havnes og Admir Korjenic.
Den colombianske kunstneren Icaro Zorbars installasjon Shaping Lines fanger parallelle og motstridende situasjoner med lydopptak samt skulpturelt og performativt materiale om subjektiv opplevelse og varighet av tid.
Hvordan presenterer vi lyd i visningsrom?
Lydverk redigert fra akustiske opptak av spontane oto-akustiske utslipp - klynger av samtidig utstrålede toner fra begge ører hos en enkelt person.
I «Neonmeditasjoner» brukes sensorer og fargefiltre for å omforme farger og valører til et lydbilde. Dette skjer direkte på samme måte som øyet ser farger og valører og sender signalene videre til vår hjerne.
I «For one – For many» opptrer åtte kinetiske skulpturer sammen med blokkfløytist Jostein Gundersen, etterfulgt av et alternativt fysisk univers i Alwynne Pritchards «Vitality Forms 7» før vi møter den siste av sin sort i «Heart(nothing)» – ambisonisk lyd og kinetisk skulptur.
Installasjonen er komponert av Nora Adwans opptak, tekster, lydlandskap og fotografier; rester av en personlig reise tatt de siste årene. Speaking Signs adresserer kompleksiteten av ideer angående hjemland, kulturidentitet, inkludering / utestenging samt enkeltmenneskers frihet og selvbestemmelsesrett i et samfunn.
Innimellom er lyden stille er en vokalinstallasjon bestående av én stemme i flere lag. Det vokale lydlandskapet betraktes som auditive rom å være i og fordrer alternative, fenomenologiske undertoner: det er i møtet mellom lyd og lytter at meningsdannelsen skjer. Fordi hvert subjekt bringer sin unike erfaring med seg inn i lyttingen, er den også en medskaper og installasjonen en lydramme som lytteren kompletterer med sin tilstedeværelse.
Lydgalleriet og Ekko har fått Espen T. Hangård til Bergen, og gleder oss til å høre et skambra sett 2. november kl.20:00!
I Talk a bit, then we’ll check griper fem samtidsdansere an tekster som kretser omkring kunstnerisk praksis og dens forhold til tid. Med utgangspunkt i koreografiens måte å arbeide med tid på, og hvordan den ommøblerer tidsrom, har de utviklet en lydinstallasjon som oppstår i samspill med bevegelses-sensorer.
Cara Tolmie jobber i krysningsfeltet mellom performance, musikk og det bevegelige bildet. Det kunstneriske arbeidet hennes sonderer stedsspesifikke betingelser for performance, som vokalisering og bevegelse, som igjen kan føre til politisk og poetisk tilgang til fysiske, skriftlige og musikalske språk.
Blue Rinse Portal Edition
Superare Sensibus fokuserer på fullkontakt følelsesoppfattelse.
I forestillingen TO SEE YOURSELF FROM THE OUTSIDE etablerer to utøvere et system for verbalisering av hver eneste bevegelse.
Thresholds of the Algorithmic er både en utstilling og en workshop. Algoritmer er overalt, samtidig som de er skjult. Vi registrerer dem kanskje så vidt i utvalget av annonser og nyheter som foreslås for oss for på sosiale medier. Det er ikke så lett å forstå hvordan algoritmer fungerer, og vi aksepterer, oftest uvitende, deres analyser og beslutninger.
Hilde Marie Holsens "Lazuli" er som en intens dialog mellom komposisjon og improvisasjon, hvor samspillet mellom lyd og musikk er eksperimentell og ofte utfordrende. Likevel oppleves musikken som gjennomført og fullendt, nærmest skjebnebestemt. Og resultatet er på mange måter monumentalt. Det å skulle endre ett element er utenkelig.
Lydgalleriet presenterer den tyrkiske kunstneren Cevdets Ereks arbeid med rytme, som involverer lyd, objekter og performance. Utstillingen tar utgangspunkt i Ereks fortløpende prosjekt Rulers and Rhythm Studies. Siden 2007 har Erek utviklet en serie av linjaler som tillater å oversette tidsbaserte mønstre til et romlig forhold.
Blue Rinse Scattered Reflections Edition
Boklanseringsfest og konferanse
Beskrevet som «utstrakte øvelser i fri assosiasjon: performancepoesi som beveger seg fra tekstsiden til stemmen, fra tale til sang, fra sang til signal, fra signal til ren lyd», tar Sue Tompkins utgangspunkt i sine erfaringer som vokalist i den nå oppløste post-punk gruppen Life Without Buildings.
Sue Tompkins overfører performative elementer som rytme, tempo og komposisjon over til gallerirommet i form av todimensjonale arbeider.
Lydgalleriet lanserer to egenpubliserte bøker 23. februar!
Soundtrack for Webcams er en audiovisuell installasjon av kunstner og komponist Magnus Bugge. Installasjonen setter sammen sanntidgenererte lydspor med åpne webkamerastrømmer.
5-dagers introduksjonskurs: Max er et visuelt programmeringsverktøy for lyd, musikk og multimedia ofte brukt av komponister, utøvere, programvareutviklere, forskere og kunstnere for å lage opptak, forestillinger og installasjoner.
Blue Rinse dykker hodestups ned i de mer performative og soniske aspektene av musikalske live sets, presentert av Lydgalleriet.
Med utgangspunkt i utstillingen NOÖSPHERE presenterer Erin Sexton sin kunstneriske praksis, arbeid og metoder i samtaler med kurator Julie Lillelien Porter. Kl. 15:00-16:00, samtalen vil foregå på engelsk.
NOÖSPHERE er en ny installasjon laget for Lydgalleriet der obskure grenseområder mellom kropp, sinn, materie og energi blir utforsket. Kobber, krystall, skum og andre materialer møter en sonifisering av hjernebølger og overføringen av disse via amatørradio.
Dubtables er en lydinstallasjon med platespillere og dubplates som fokuserer på objektenes materielle og performative kvaliteter og et utkomponert musikalsk forløp.
For Lydgalleriet presenterer Rhiannon Inman-Simpson og Johanna Lettmayer blister / brumm, en auditiv installasjon sentrert rundt oversettelsesprosessene mellom skriftspråk til talespråk til trykksak og tilbake til talespråk.
Den Rigabaserte kunstneren og komponisten Eirik Brandal viser sitt siste arbeid the es-series, en gruppe skulpturer som kommuniserer trådløst via Wi-Fi og som komponerer i sanntid.
Only Expansion er en lydvandring av Duncan Speakman utviklet i samarbeid med Lydgalleriet.
It Works for listening er materialet gjerne lyder fra hverdagen: absorberinger, soundscapes og oppsamlinger fra gjenstander og handlinger – alle gjennomarbeidet og forvrengt på ulike måter.
Hvordan lytter vi? Hvordan kan man komponere når publikum er omgitt av lyd? Hvert år samarbeider Borealis med MULTI, et konsertseriekonsept som presenterer musikk- og lydverk komponert for flerkanals høyttaleroppsett, og som gir musikere, komponister og lydkunstnere sjansen til å uttrykke seg så vel romlig som lydlig.
Gjennom hele Borealis skal komponist og live-koder Thor Magnusson og forfatter Bergsveinn Birgisson holde en workshop i skrivekunst og lyd på Lydgalleriet.
For stadig å bli er et korverk for 15 adskilte stemmer som omhandler lytting og avstand.
Radio Ferrante er en serie Skype-samtaler mellom Daniela Cascella, Natasha Soobramanien og gjester, samt lydopptak av flere bidragsytere.
Smarginature er en to-dagers serie med hendelser rettet mot lesere, forfattere, lyttere, vokalister, oversettere og kustnere.
På Ekko nr. 13 lager Niilas et bestillingsverk til festivalen, i samarbeid med Lydgalleriet og BEK. Både Niilas og Bethan Kellough skal fremføre på vårt ambisonics-oppsett, som er både en programvare og et fysisk høyttaleroppsett for formidling av tredimensjonal lyd.
Høsten 2016 har Lydgalleriet eksistert i 10 år. Dette markeres med en jubileumsutstilling der Christian Blom, Charlotte Piene og Anders Førisdal er invitert til å skape nye verk.
Skribent Daniela Cascella og billedkunstner Dominique Hurth inviterer ombord på MS Nord Norge i Bergen lørdag 3. september til en samtale i tre gester. Samtalen dreier seg rundt materialiteten i skrivingen deres, der elementer som overflate, stemmebruk, forstyrrelse, resonans og skygge er sentrale.
Reading Stanley Brouwn er en installasjon som undersøker handlinger som å gå, å måle, å arkivere, å lese samt rytmisk temporalitet i hverdagen.
Kari Telstad Sundet avslutter sine masterstudier ved Griegakademiet og vil derfor invitere til avsluttende konsert.
Lull er en ny lydinstallasjon av den norsk-amerikanske kunstneren Camille Norment, skapt spesielt til Lydgalleriet. Verket har vuggesangen som konseptuelt og tematisk utgangspunkt. Norments arbeid undersøker den menneskelige stemmen gjennom vuggevisen.
Sporene er laget av lyder hentet fra kunstnerens umiddelbare omgivelser (både mer og mindre subtile, forgrunns- og bakgrunnslyder), ofte kombinert med lyder av stemmen hennes og elektrisk fiolin.
Rie Nakajima og Keiko Yamamoto utgjør performance-duoen O Yama O. De to artistene er inspirert av japansk folkekultur, myter og ritualer, samt hverdagens, ikke spektakulære lydverdener.
Bestillingsverket fra Julian Skar undersøker tvil og den ultimate frihet. Kari Telstad Sundets nye verk er filmmusikk til en film som ikke eksisterer – annet enn bak tilhørerens egne øyelokk.
Rie Nakajima bygger bevegelige økosystemer av lyd og objekter der mange ulike mekanismer overlapper og griper inn i hverandre.
Lydgalleriet og BEK - Bergen senter for elektronisk kunst presenterer konsert med omkransende musikk fra komponistene Trond Lossius (NO), Joseph Anderson (US) og spesielt inviterte Julia Hanadi Al-abed (FR/SY).
Lyd Erosjon er en studie av mekaniske bølger og avtrykkene disse etterlater i materien de forplanter seg i.
Nocturnes er et audiovisuelt prosjekt i to deler, av den franske kunstnerduoen Les Baltazars. Hovedpersonen er flyktig, kortlevende og vakker tåke. Lys, vind, tåke og lyd former spesielle opplevelser i tid og rom.
Et skulpturelt sonisk landskap der publikum kan lytte og observere som materialer, blir levende og manifesterer seg i musikk.
Hybridity and Synaesthesia-utstillingen har arbeid som presser på kantene av litteratur og andre kunstformer. Disse arbeidene appellerer til andre aspekter av den sensoriske enn de som vi typisk forholder seg til å lese for eksempel med haptisk sensasjon, berøringsbasert interaktivitet, innovative lydelementer, interaktive bilder eller geoteknologi.
I løpet av en uke skal åtte ungdommer mellom 15 og 18 år jobbe sammen med kunstnerne Roar og Kjersti Sletteland hos Lydgalleriet for å skape en stor installasjon.
F.M.R.L. Footnotes, Mirages, Refrains and Leftovers of Writing Sound av Daniela Cascella. Boklansering.
Den svenske kunstneren Erik Bünger er internasjonalt anerkjent for sine unike, tankevekkende og fascinerende undersøkelser av menneskets stemme. Med eksempler fra film, musikk og populærkultur utforsker Büngers arbeid ofte overraskende bivirkninger av moderne kommunikasjonsteknologier som telefon og fonograf og dreier seg om merkelige og til og med diabolske fenomen, som en stemme uten kropp og snakkemaskiner.
I langtidskonserten MicroSleepDub lytter og leter den belgiske kunstneren Peter Lenaerts etter lyder som er for stille, for vage eller for dype. Med mikrofonen som mikroskop zoomer han inn på og forsterker disse glemte, undereksponerte og bortkastede lydene.
På denne konserten blir publikum omringet av 27 høyttalere og får høre verk av bergensbaserte komponist Thorolf Thuestad og flere. Konserten er en del av prosjektet MULTI, som presenterer og utvikler musikk for 3D-audio med fokus på ambisonics-formatet.
Den japanske impromusikeren og lydkunstneren Tomoko Sauvage har i årevis jobbet med et instrument hun selv har utviklet, hvor hun bruker vannets elektroakustiske egenskaper til å lokke frem dronende bølger av feedback.Instrumentet kan beskrives som en slags naturlig synthesizer:
Utviklingen av prosjektet "Small Wrists" er sentrert rundt begrepet "sosial banditt" som ble innført av den britiske, marxistiske historikeren Eric Hobsbawm. Den sosiale banditt er en type kriminell som eksisterer og opererer på marginer og ulovlighet i samfunnet.
Velkommen til en akusmatisk konsert program i fire deler, kuratert av våre venner i EAU (Electric Audio Unit).
Dette høyst etterlengtende prosjektet, initiert av Daniela Cascella, tar form av en samling av bestillingsverk (tekster og lyd) sammen med en samling av eksisterende tekster og lyder, vil være tilgjengelig for å bla gjennom på Lydgalleriet Bergen gjennom prosjektets fire ukers varighet. Av og til vil samlingen oppfordre til forestillinger, avlesninger, lyttingsøkter, workshops og diskusjoner.
De fire møtes for å fremføre Fløs stykke «Analogikk», basert på et «arkeologisk» og egenbygget elektronisk musikkinstrument bestående av analoge kretser.
Velkommen til utstillingsåpning og konsert: EKKO FESTIVAL NR.11!
Deres produksjon spenner over et spekter av former, inkludert videoer, ytelse og levende musikk, skulptur og installasjon, som ofte strekker seg utover dataskjermen. Hver av dem bruker en dirent tilnærming og estetikk, de har tidligere samarbeidet on- og offline.
Dreamspaces er en live audiovisuell installasjon laget i samarbeid med arkitekt og mediekunstner Alessandra Zucchi og inspirert av kunstnerverk fra tjuende århundre, med et spesielt fokus på forholdet mellom menneskekroppen og arkitektonisk rom (Dan Flavin, Le Corbusier, Anish Kapoor, Maurice Agis, Verner Panton , Marian Zazeela, James Turrell).
Room Tone er en befatning med det romlige og den romlige besværligheten. Den tar for seg en gransking av plassen den befinner seg i. Den refererer også til en tilstedeværelse av "stillheten" som spilles inn på et sted når det ikke finnes noen muntlig dialog.
Som en del av Multi-konsertserien 2014
Her jobber Skog og Hegre blir til i utstillingsperioden. Noe har allerede skjedd: et besøk i håndskriftsamlingen på Nasjonalbiblioteket og avdekkelsen av et uferdig manus om Giordano Bruno, skrevet av Hans E. Kinck. Resten skal skje i løp av tre uker på Lydgalleriet.
Kunstnerisk program på Østre i forbindelse med Festspillstredet 2014.
Samples of inclinations er et løpende prosjekt, men spesielt for denne utstillingen, består den av fire skulpturer av Tolga Balci.
I Mikrophonie utforsker Lemur de musikalske mulighetene som finnes på innsiden av ensemblets instrumenter.
Installasjonen Doppelgänger re-kontekstualiserer lyden av det sosiale rommet til en nedslående metallkonstruksjon.
`Photophon’ er en installasjon basert på intensiv akustisk forskning på den fotoakustiske effekt.
‘Bergen Tracks’ er en performativ audio-guide for Bergen. Det er en samling av audio-guide- og manualer som er vel så mye skreddersydde til et bestemt sted som de er generiske.
Kosmos Wurlitzer er et fullstendig analogt system av luftkanaler, belger, ventiler og fløyter som leser stjernekart og transformerer dem til lyd.
Konsert: Handmade Electronics av Nicolas Collins og Bergen Impro Storband
Åtte glassbeholdere, vaser og andre kar i ulike former og størrelser står i rekke plassert på hver sin pidestall. Lyden som fanges av mikrofoner plassert inni beholderne sendes til høyttalere og lager akustisk feedback, som igjen skaper resonans inne i beholderne.
Jonsson og Lidén arbeider med materiens minne, slagg og nyanser av sort, med jern og kull utvinnet fra hulrom mellom natur, ideer og teknologi og hvordan historien arbeider seg inn gjennom deres form.
Lydgalleriets konsertserie Non Frontal presenterer omsluttende lydopplevelser. Kveldens konsert består av elektronisk musikk fra Modality – et nettverk av komponister, programmerere og lydhackere som arbeider i Bergen i november. Amerikanske Jeff Carey har besøkt Bergens scener for elektronisk musikk siden 2006 (Nattjazz, Ekko, Borealis, Pixel). Konserten er en ko-produksjon mellom BEK og Lydgalleriet.
I prosjektet ”Light crossing Light” har Morten Kvamme satt sammen en gruppe nye arbeider som gjennom formale og konseptuelle grep undersøker begrepet Glitch.
Lydgalleriet hosting two very exciting projects curated by Resonance, European Sound Art Network. Peter Bogers (NL) Untamed Choir’ and Thomas Rutgers & Jitske Blom (NL) ‘The Beaters’ 2013
Lydgalleriet presenterer Kollisjonsindeks, et flermedialt kollektiv som fabulerer over mekanikkens lyd, mening, språk og visualitet.
Binatone Galaxy er en installasjon for kassettspillere som ser på deres foreldelse som en mulighet til å revurdere deres funksjonspotensiale.
Installasjonen av Gordon Monahan består av flere høyttalere som er omgjort til akustiske, lydproduserende apparat som til sammen lager musikk.
En konferanse om presentasjon, dokumentasjon, samling og arkivering av lydbasert kunst.
Martin Messiers symaskiner står stramt sortert på rekke, som et gjenskinn av deres tidligere bruk. Tiden har gått fra dem og deres funksjon er overtatt av maskiner som overgår dem på alle måter unntatt én, nemlig som del i en lydlig performance. De er en historie som forteller seg selv og Messiers installasjon bringer klangen av dem inn i vår samtid. Absurd og lekent, men med industriell presisjon, lar han nålene synge, motorene knuge og stampe – forrover, bakover, langsomt eller taktfast. En rekonstruksjon av gammel fabrikklyd, med dagens estetiske preferanser og et øre for finjusterte detaljer.
MUU FOR EARS-arrangementet på Lydgalleriet i Bergen tilbyr en unik mulighet til å oppleve nyskapende musikk og lyd. Under arrangementet følger kunstnere fra CD-samlingen: Trond Lossius og Joonas Siren.
I forbindelse med Radio 1001 (Dinah Bird og Jean-Philippe Renoult) sitt Norgesbesøk, arrangerer Lydgalleriet en helaften i radioens navn.
Lydgalleriet presenterer to nye kunstverk som er utviklet gjennom det Europeiske nettverket for lydkunst, Resonance. Arbeidene trekker på hver sin måte veksler på tid og samtidighet og fyller to rom i Lydgalleriets midlertidige lokaler i Skostredet 16.
Til Kinetica Art Fair 2012, presenterer Lydgalleriet tre norske kunstnere med sine distinkte prosjekter: Christian Blom: Al-Khowarizmi's Mechanical Orchestra (2011), Tore Honoré Bøe: Acoustic Laptops (ongoing-2012) og Atle S Nilsen: Escaping the Loop (2008)
Til Bergen kommer både de tidlige maleriene og dataprintene, i tillegg til et bredt utvalg av kjernearbeider fra midten av 70-tallet til i dag. Vogel har nærmest på egenhånd definert et felt innen lydkunsten og den kinetiske kunsten som i dag følges opp av to generasjoner med kunstnere.
Lydgalleriet og +3DB Records presenterer tre av kongerikets ypperste improvisatører.
Robin Haywards Nouveau Saxhorn Nouveau Basse (2010) er komponert for hans spesiallagde tuba og 7 høyttalere plassert i et sinnrikt system i forhold til rommets akustikk. Rommet er lydens instrument, dets størrelse, innredning, overflatenes egenskaper og publikums kropper tilfører lyden stedsspesifikke kvaliteter, som gjør enhver konsertopplevelse lydlig unik. I Haywards musikk blir rommet en bærebjelke i konsertene, der lydmassene utvikler seg i et langsomt forløp, som en meditasjon over stedets akustikk. Samtidig både finslepent og påståelig klemmer tubatonene seg inn i hver krik og krok og bretter ut rommets mikrotonale univers.
I samarbeid med Ekkofestivalen og NabovarselLørdag den 15. oktober blir det Ekko-etterfest med «post-dubstep» fra Appleblim.
I samarbeid med Ekkofestivalen har Lydgalleriet æren av å presentere en av de aller, aller viktigste navnene innen elektronisk musikk: Pierre Henry.
Konserten Atom av Robert Henke (Monolake) og Christoph Bauder er en spektakulær opplevelse, både for øyne og ører. 64 motoriserte heliumsballonger med innebygget lys lager mønstre av blitzregn og beveger seg i presist samspill med musikken.
Utstillingen tar tak i tre kunstnerskap som alle resonerer inn mot et uendelig, gjentagende lydfelt, samtidig som de presenterer seg med en overflate mot publikum som er enkel og slående.
Stefan Rummels nye arbeid Articulated Chambers ble vist inne i gallerirommet i hjørnet på USF Verftet. Rummel bruker blant annet strenger i sitt arbeid, men her er det snakk om strenger som ikke lager lyd, nærmere bestemt silikonstrenger. Som en blanding av kamelonens tunge og edderkoppens nett er silikonstrengene festet til forskjellige vibrerende elementer i gallerirommet, blant annet en stor basshøyttaler.
Lydgalleriet er stolte av å kunne presentere en installasjon av Zimoun som første galleri i Norden. I Bergen viser han arbeidet “138 prepared dc motors, cotton balls, cardboard boxes 40×40x40cm”.
Al-Khowarizmi's mekaniske orkester består av bjeller, strenge, horn og fløyter. Disse instrumentene styres av små motorer som igjen styres av mikrokontroller og en datamaskin.
Hope Lake as seen through the eyes of Manley Natland is a scale model of the lake. The surface is made up of hundreds of spinning gears of different sizes. Fixed to each gear is a tilted mirror, which occasionally reflects light from overhead. As this is so fleeting, it is seen as a flash of light. The effect is a fairly accurate depiction of sunlight reflecting off the surface of water. The rumbling sound created by hundreds of spinning gears is reminiscent of the sound of rushing water.
PNEK og Lydgalleriet samarbeider om en unik konsert med bruk av film/celluloid som utgangspunkt.
Utstillingen KASSETT forteller en historie som ennå ikke er fortalt. Lydgalleriet gir deg et historisk riss av kassettutveksling i Norge, og følger linjene i norsk kassettkultur frem til dagens kassettrenessanse.
Det blir live kassett-musikk i Knudsen & Træens spesialinnredede bil i forbindelse med åpningen av utstillingen KASSETT den 15. oktober. Bilen kjører hver halve time og det er plass til 3 passasjerer.
Three new works by Zimoun and Flo Kaufmann will be presented in their first exhibition in Scandinavia.
Hva skjer med liveuttrykk og improvisasjon når det må forholde seg til en gallerikontekst? Hva tilføres når man transkriberer eller transformerer lineære, stedsspesifikke forløp til en individuell opplevelsesflate? Hvordan forholder en scenemusiker seg til installative prosesser?
Vi er usannsynlig stolte av å kunne presentere to av de viktigste kunstnerne innen apparat-kunst i Norge for første gang.
Ta med badetøy og legg dere i bassenget for å oppleve undervannskonsert med *Maia Urstad, Espen Sommer Eide og Magnar Åm*, i tillegg til lydinstallasjoner av Hildegard Westerkamp, Sam Salem, Michael McLoughlin, Robin Edwards, Annie Goh, Eric De Luca, Slavek Kwi og Mark Vernon.
En helt usannsynlig kombokonsert med to sinnsykt bra utøvere på hvert sitt felt.
Lydgalleriet presenterer Jeff Carey og hans musikk i to versjoner: som elektro-instrumentalist og som komponist av elektroakustiske verk.
Vi har i samarbeid med Piksel [Bergen] gleden av å invitere til Neanderthals Electronics workshop med Derek Holzer
Etter ett og et halvt års drift i faste lokaler, åpner vi én etasje til og rydder plass til en gruppeutstilling med noen av Lydgalleriets grunnleggere og deres gjester.
Felix Thorn er en svært ung musiker som har bygget sine automatiske instrumenter på rommet hjemme i Syd-London. Instrumentene styres av en datamaskin og spiller hans komposisjoner, som et moderne automata-orkester.
Dette verket misbruker radioens feature-sjanger sine teknikker, for å skape en rekke helt nylig sammenlimte lydpanel.
Denne norske trioen spiller lydhør og leken improvisasjonsmusikk som har referanser til tradisjonell jazzmusikk, asiatisk musikk så vel som abstrakte lydlandskaper.
Vi har samlet våre favoritter i dronemusikken til tretten liggestoler med hvert sitt arbeid. Dette er ikke en historisk gjennomgang. Ei heller dekker det hele feltet. Det er rett og slett et resultat av Lydgalleristenes samlede drone-opplevelser.
Håvard har sitt sitt preg på mange fine prosjekter de siste årene, bl.a. Rockettothesky, i kvartett med Ole Henrik Moe, Kari Rønnekleiv og Daniel Meyer Grønvold og med diverse utenlandske improvisatører. I kveld presenterer han sitt soloprosjekt for første gang i Bergen, og vi kan forvente oss en underfundig og unik kombinasjon av elektroniske og akustiske lyder.
PARABOL - en serie lydarbeider hos Galleri 3,14 kuratert av Lydgalleriet gjennom hele 2009.
Lydgalleriet er glade for å kunne presentere en gruppeutstilling med Ny Musikks Komponistgruppe. Komponister er vant til å forholde seg til spesialiserte lokaliteter, som f.eks. konsertsalen. I en galleri-sammenheng blir helt andre sider av kunstnerskapet belyst og publikum kan bli kjent med disse unge komponistene på en ny arena. Vi har kalt utstillingen Composers in Space, med henblikk både på det å trå ut i det ukjente og den nye romligheten komponistene her må forholde seg til.
Vi er glade for å være med på PIKSEL 08-festivalen, med fire verk utstillet i første etasje.
Holiday in Arcadia er en gruppeutstilling som kombinerer arbeider som spiller på forestillinger om et annet sted.
Sounds Like Water og Akiyama/Taxt/Lønning/Reinertsen spiller på Lydgalleriet
Lydgalleriet er svært glade for å kunne presentere Ingvild Langgårds første separatutstilling i Norge med utstillingen Wonders Beyond Yonder.
Owl Project lager et særegent utvalg av musikalske og skulpturelle instrumenter som stiller spørsmålstegn ved menneskelig interaksjon med datagrensesnitt og vår økende appetitt for nye og ofte disponible teknologier.
Arturas Bumšteinas kommer for å vise BLUR, et femkanlas videoarbeid basert på rulletekster og filmmusikk fra de fem filmene om Hannibal Lecter.
Med et nyervervet monsterbassanlegg kjøpt av Bent i Motorpsycho, er instrumentene installert i Lydgalleriets nye giganthøyttaler. Resultatet blir uforutsigbart høyt – en konsert for kropp og sinn – en installasjon med levende lyd og kritiske god-watt-nivåer.
På Lydgalleriet gleder vi oss til en oktofonisk intimutgave av BJNilsens feltopptak og Hildurs cello-loops og delikate klangbehandling.
Lydgalleriet presenterer en soloutstilling med en av de virkelig anerkjente kunstnerne i lydkunstfeltet. Den mye omtalte og publiserte kunstneren Brandon LaBelle viser tre verk, hvorav to er helt nye.
Origami Boe og Lee Patterson spilte en fantastisk konsert på loftet fredag 7. mars. Rundt 50 personer fylte plassen med høy konsentrasjon og åpne ører.
Dette årets (2008) første utstilling er kuratert av James Beckett, rundt temaet sirener. Den er en del av Borealis-festivalen.
Vi tester lydkunstens potensiale som julegave og har invitert 10 norske kunstnere til å levere et nytt arbeid med julen som bakteppe. Arbeidene er nokså små, ganske transportable og passer fint under et hvert juletre!
Gauthier lager underlige og underfundige kinetiske installasjoner av hverdagsmaterialer, vanligvis av ting han finner i nærheten av utstillingsstedet. Effondrements/Crash fyller hele første etasje i Lydgalleriets østre avdeling med svevende, dansende og sirklende bøtter og lokk blant flyvende isoporkuler.
Amanda Steggells fantastiske orgel kommer til Lydgalleriet i Bergen! Vi har invitert en rekke bergensmusikere til å traktere dette helt spesielle instrumentet.
Vi er svært stolte av å kunngjøre åpningen av årets største show. Sleppet er en kommisjon fra Grieg07 for å feire 100-årsdagen for Edvard Griegs død. Utstillingen er resultatet av en ekskursjon til norsk vestkyst i vår og inkluderer nye verk av Chris Watson, Jana Winderen, Bjarne Kvinnsland, Steve Roden, Marc Behrens og Natasha Barrett.
Back in Track er kuratert av Line Halvorsen og presenterer verk av Tova Mozard, Sandra Truté Nim-Jo Chung, Pedra Gomez-Egana, Marco Bruzzone, Charlotte Thiis-Evensen og Paul Leslie Grffiths. Utstillingen er et samarbeid med Galleri Rekord i Oslo.
SNIKK SNAKK – Snikk Snakk er ein tverrkunstnarleg klubbkveld der litteratur, musikk og video- og lydkunst er dei tre hovudelementa. Snikk Snakk inviterer både artistar med etablerte konsept, og utøvarar som eksperimenterer med nye uttrykk og konstellasjonar.
Komponist Christian Blom har blitt solid inspirert av den franske store barokkmeisteren François Couperin og hans verk “25e ordre: La Visionaire” for cembalo. Inspirasjonen er utgongspunktet for ein variasjon for barokkensemble, video, dans og elektronikk med tittelen “Couperins Hode, Skulder, Kne og Tå”.
Under Borealis er det Maia Urstad, Jørgen Larsson, Jørgen Træen, Thorolf Thuestad, den parisbaserte lydkunstnaren Leon Milo og Jana Winderen (på foto) frå Oslo som har laga LYDBANK av Sparebanken Vest. Prosjektet er inspirert av lydane som gjev bankane sitt indre og ytre liv. Alle bankrørsler har sin lyd - anten det er i minibankar, seddelvifting, skrankemaskinar, tellemaskinar eller berre gamaldags klingande mynt...
Jule-Soirée med fem installasjoner og konserter.
Høstlyd var en minifestival for eksperimentell lyd, over én uke, i Østre Skostredet 3 og Landmark.
Marc Pichelin, Xavier Charles og Ivar Grydeland spilte en konsert basert på dere lydinnsamlingstur i Nord-Norge i juni 2006. Xavier Charles lagde også en liten lydinstallasjon med vibrerende overflater.
Vertikale øyeblikk og lineære forløp – en dagsutstilling om lyd i rom.
En hel dag med kuratert muzak for kjøpesenteret Galleriet i Bergen. Det offentlige høyttalersystemet i hele kjøpesenteret spilte ambient- og møblermusikk, fra Eric Satie til Brian Eno. Det musikalske utvalget ble kuratert av Erlend Hammer og Steinar Sekkingstad..